דוהרים לעתיד: הושק פרויקט הענק 'מחברים את ישראל'

אבי יעקב No Comments on דוהרים לעתיד: הושק פרויקט הענק 'מחברים את ישראל'

פרויקט התחבורה הענק 'מחברים את ישראל' הושק היום ע"י ראה"מ נתניהו, שרת התחבורה רגב וסגנה ח"כ מקלב, ושר האוצר סמוטריץ'. נתניהו: "הצעד התחבורתי הוא צעד חיוני בבניית המדינה המתקדמת, המשגשגת והעוצמתית שאנחנו רוצים לעשות". מקלב: "הצעד שעשינו היום ייטיב עם כולם"

נתניהו בהשקת רפורמת דרך אחת צילום: חיים צח לע"מ
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' השיקו היום את הפרויקט הלאומי "מחברים את ישראל" שיזמה השרה רגב, להקמת רשת רכבות מהירות מקרית שמונה ועד אילת לנוסעים ומטענים.

הפרויקט הלאומי "מחברים את ישראל" שיזמה ומקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הושק היום , בהכרזה משותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מדובר במגה-פרויקט, מהגדולים שבוצעו אי פעם במדינת ישראל, אשר ישנה את פני התחבורה הציבורית בישראל.

תוכנית "מחברים את ישראל" כוללת הקמת רשת מסילות רכבת לנוסעים ומטענים, באורך של כ-300 ק"מ, מקריית שמונה ועד אילת. בחלקים מהתוואי יופעלו רכבות מהירות ("רכבת קליע") במהירות של עד 250 קמ"ש. תאריך היעד להפעלה מלאה של הקו נקבע ל-2035. בתקציב משרד התחבורה שאושר לאחרונה, נכללו הקצאות לקידום תהליך התכנון, והיום אושרה לשלב התכנון תוספת תקציב של 2.5 מיליארד ש"ח נוספים.

באירוע ההשקה שהתקיים היום בירושלים, השתתפו בין השאר, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, מנכל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, יו"ר דירקטוריון חברת נתיבי ישראל, יגאל עמדי, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, יו"ר רכבת ישראל, משה שמעוני, ומנכ"ל רכבת ישראל, מיכה מייקסנר.

הפרויקט מתבסס על החלטות ממשלה קודמות, החלטה משנת 2010 שעיקרה "הקמת שדרת תשתית תחבורתית יבשתית בין-עירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון עד משאבי שדה ואילת בדרום, שתכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים, ומספר צירי רוחב, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל." בנוסף, התקבלה בשנת 2012 החלטה "להקים מיזם אסטרטגי של הנחת מסילת הברזל בין אילת למרכז הארץ, במטרה לשרת הסעת נוסעים והובלת מטענים ולפתח את הנגישות התחבורתית לאזור דרום הארץ וממנו." למעשה, מדובר בהחלטות ממשלה עקרוניות המכירות בחשיבות ובנחיצות המסילה, שעד כה לא קודמו במלואן עקב קשיים תקציביים ומדיניים וחסמים אחרים.

פרויקט "מחברים את ישראל" מתחלק לשלושה מקטעים עיקריים, המצויים בשלבים שונים של תכנון וביצוע. המקטע המרכזי, חדרה עד לוד: פרויקט "המסילה המזרחית", כולל 64 קילומטרים של מסילה כפולה ו-7 תחנות. התוואי מקביל לכביש 6 ועובר בחלקו בתוואי ההיסטורי של המסילה הבריטית. הקו ישמש חלופה למסילת החוף וישרת בין היתר את הערים טירה, כוכב יאיר, ראש העין, אלעד ושוהם. הפרויקט מצוי בשלבי ביצוע מתקדמים וצפוי להיפתח בשנת 2026.

המקטע הצפוני, כרמיאל – קריית שמונה: המשך המסילה הקיימת לכרמיאל עד לגליל העליון וליישובי הצפון, כחלק מרשת המסילות הארצית לנוסעים ולמטענים. המקטע כולל 54 קילומטרים של מסילה כפולה, מתוכם כ-20 קילומטרים במנהרות, ו-3 עד 5 תחנות חדשות. המקטע הצפוני יכלול אפשרות לחידוש החיבור ההיסטורי לרשת הרכבות הירדנית, וממנה למדינות המפרץ, וכך יהווה בסיס לחזון "מסילות השלום" שיחברו בין הים התיכון למפרץ הפרסי וישמשו חלופה יבשתית לשינוע סחורות בין מדינות אסיה לאירופה. התוואי מצוי בשלבי תכנון, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון (ות"ל) הפקידה את התוכנית להקמת המסילה בין כרמיאל לקריית שמונה.

המקטע הדרומי, הרכבת המהירה לאילת: התוואי מתבסס בחלקו על קו המטענים הפועל מדימונה עד צין, ובחלקו על תוואי חדש שטרם נקבע סופית. המורכבות הטופוגרפית של התוואי, הכולל הפרשי גובה משמעותיים בין הנגב לערבה, מחייבת בחינה מעמיקה של חלופות ושל טכנולוגיות. ההיתכנות הכלכלית של הקו תתבסס גם על הובלת מטענים מהים האדום לים התיכון, כחלופה לתעלת סואץ. הקו יתחבר לנמלי התעופה הבינלאומי רמון ולנמל התעופה המשלים (אם יוחלט על הקמתו בנבטים), ולנמל אילת המצוי בצמיחה.

מדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו באירוע: ״הצעד התחבורתי הוא צעד חיוני בבניית המדינה המתקדמת, המשגשגת והעוצמתית שאנחנו רוצים לעשות. זה יחד עם פתיחות הקרקע, פישוט התכנון ודברים אחרים, זה מה שיוצר את השינוי. איפה אתם רואים את השינוי הזה בדוקטרינה הזאת שאני מוביל? היא שונה מהתפיסה של בן גוריון שאמר 'נרד לנגב'. אנחנו לא נרד לנגב, אנחנו מורידים את התשתיות לנגב, אנחנו מורידים דרומה מוקדי עוגן של הממשלה כמו: עיר הבה"דים, אוצר. זה עוזר לתעשייה, לסקטור הפרטי, אבל בלי תשתיות אין כלום. זה חזון ענק, אבל הוא ריק. הוא לא יכול להתממש אלא ע"י תחבורה מהירה מאוד, רשתות תחבורה שמאפשרות לנו לנייד אנשים. תחילה הם יגורו שם ויעבדו במרכז. אח"כ המרכז נודד אליהם. יש להם את מוקדי התעסוקה שלהם שהם נוצרים מעליהם".

"במדינה קטנה אין שום בעיה לעשות את זה. אתם רואים את זה היום. אני רואה את זה באור עקיבא, תראו מה קורה שם. ברגע שיש תחבורה מהירה, עשרות אלפי תושבים חדשים. אתם רואים את זה ביוקנעם, אתם רואים את זה בקרית גת, איזו פריפריה? היא נעלמה. אנחנו מחברים את ישראל למקשה אחת עם אפשרויות בלתי רגילות לאזרחי ישראל, שלא צריכים לגור אצל ההורים במחירי שכירות מטורפים. זה תנאי הכרחי לתכנית הלאומית שלנו. המהפכה הזאת עכשיו יוצאת לדרך עם תקצוב של 100 מיליארד שקל, ייתכן שזה יעלה. זה פרוש לאורך שנים. זו השקעה כבירה, יש כמה מודלים איך לממן את זה, חבריי בוודאי יוכלו לדבר על זה, אבל זה דבר אמתי שיוצא. עכשיו אני אומר לכם, תאמינו במה שנכון. אנחנו מביאים היום: ישראל אחת מחוברת ברכבות מהירות, מדן ועד אילת. זהו יום חג לישראל".

עוד הוסיף רה"מ נתניהו: "אני רוצה להודות לחבריי, לשרת התחבורה מירי רגב, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולסגן השר, סגן השר שלי, אורי מקלב. לכולכם. לאנשים שעשו כאן את העבודה במשרדים, ברשויות, עבודה חשובה מאוד שהובילה אותנו לנקודה הזאת ותחזיק אותנו בנקודה הזאת. היה לי הרבה נחת עכשיו, אחרי מה ששמעתי. אגיד לכם למה – אני הובלתי לא מעט רפורמות בשנותיי כראש ממשלה וכשר אוצר. הרבה מאוד רפורמות. הדבר הקשה ביותר בהעברת רפורמה זה המאבק הקונספטואלי, המאבק הרעיוני".

"המאבק להפוך את ישראל ממדינה חצי סוציאליסטית לכלכלה חופשית לא היה פשוט. נאבקנו על עצם הרעיון. הדרך שבה המדינה תבטיח את רווחת אזרחיה זה על ידי זה שהיא תתכנן ותשלוט יותר טוב בכלכלה. היא לא תאפשר לכוחות שוק פעיל לעבוד. אלו היו ויכוחים של ממש. צריכים רמת מיסים גבוהה כדי לממן את הצרכים החברתיים. וחלילה, מי יכול לחשוב שרמת מיסוי נמוכה יותר תביא בעצם תקבולי מיסים גדולים יותר שיאפשרו לנו לממן את הצרכים של הנכים, של החינוך, של הקשישים וכן הלאה וכן הלאה".

"המאבק הרעיוני הוא הקשה ביותר בכל רפורמה, כולל זו העכשווית. זה המאבק הכי קשה. זה היה בכלכלה. בגז, היה לנו מאבק עצום. האם אנחנו פועלים, האם אנחנו חוטאים שאנחנו מוציאים את הגז ממרבצים מתחת לים? אנחנו נפגע בדורות הבאים? אנחנו צריכים להשאיר את זה למטה קבור? אנחנו חשבנו שחייבים להוציא את זה החוצה מכל הסיבות האפשריות. מסיבות של איכות הגנת הסביבה, מסיבות של גאו פוליטיות, מסיבות של הפחתת מחיר החשמל – ואנחנו רואים היום שמחיר החשמל בישראל הוא מן הנמוכים ביותר בעולם בגלל הגז. אבל היה ויכוח רעיוני, במשך שנים, להשאיר את הגז במים. סכנה לכלכלת ישראל, סכנה להגנת הסביבה כשזה ממשיך עם פחם, וסכנה עם הביטחון. היה לנו מאבק עצום. היינו צריכים להיאבק בהסכם עם איראן שנותן להם מיליארדים. הרי המיליארדים האלה יהפכו את איראן למדינה יותר מתונה, הם יתחילו להשקיע באזרחים שלהם. לא ישקיעו בטרור מסביב, לא יקדמו את תכנית הגרעין. מאבק גדול. היום רוב העולם מבין את זה, אבל זה מאבק גדול".

אותו דבר ביוקר המחיה. שהממשלה תיכנס ותשלוט במחירים. תפעיל את הכוח שלה, את הסמכות שלה לשלוט במחירים. אז אם אנחנו נשלוט במחירים המחירים היו יותר נמוכים – לא. היום רוב אזרחי ישראל מבינים שתחרות, ייבוא, פתיחות הייבוא, פתיחת השווקים, זה מה שמוריד את המחירים. המאבק הרעיוני הוא הראשון במעלה. במדיני אמרו לנו במשך רבע מאה 'לא יהיה שלום עם מדינות ערב, אם לא תעשו קודם כל הסכם עם הפלסטינים'. אבל אי אפשר לעשות הסכם עם הפלסטינים אם מה שהם רוצים זה שאנחנו נעלם בהסכם הזה. ולכן צריך ללכת קודם כל למדינות ערב, ללכת בדיוק הפוך. המאבק הרעיוני הוא החשוב ביותר. אני רווה נחת היום משום שהמאבק הרעיוני לגבי תחבורה הוכרע בצורה הטובה ביותר. איך אתה יודע שהמאבק הוכרע? כשדברים שאתה רצית לקדם מקודמים על ידי חבריך ועמיתיך בצורה הרבה יותר טובה ממה שאני יכולתי לקדם אותה".

"אני באמת רווה נחת כי אני חושב שכולכם, גם הכתבים וגם הציניקנים, מבינים שדבר גדול מתחולל פה. אנחנו כבר בעיצומו. אני אחטא אם אני לא אזכיר את חברינו ישראל כץ, שר התחבורה לשעבר, שעשה עבודה יוצאת מן הכלל, סלל את הדרכים תרתי משמע לממשיכיו. השותפות הזאת שאנחנו עשינו ועושים תשנה את פניי מדינת ישראל בצורה יוצאת מן הכלל. אז אני רווה נחת ואני מקווה שגם אתם תרוו נחת".

øàù äîîùìä áðéîéï ðúðéäå, ùøú äúçáåøä îéøé øâá, ùø äàåöø áöìàì ñîåèøéõ, áîñò"ú áðåùà äøëáú éùøàì. öéìåí: çééí öç / ìò"î Photos By : Haim Zach / GPO

חיים צח לעמ

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "אני גאה להכריז היום כי עברנו עוד משוכה בדרך למימוש החזון התחבורתי שלי, חיבור ישראל כולה ברשת מסילות מהירות, מהצפון לדרום ומהפריפריה למרכז. פרויקט 'מחברים את ישראל' הולך ומתקדם, והופך מחזון למציאות. אני שמחה כי ראש הממשלה ושר האוצר הבינו את חשיבות הפרויקט ונענו בחיוב לבקשתי להקצות את המשאבים הדרושים לקידומו. זוהי בשורה גדולה ומרגשת לכל תושבי ישראל, של מגה-פרויקט תחבורתי, כלכלי וחברתי, פרויקט ענק שיחבר את כל חלקי המדינה, ירחיב את אפשרויות התעסוקה והלימודים לתושבי הפריפריה וכלל המדינה, יעודד את פיזור אוכלוסייה ויתרום לירידת מחירי הדיור ויוקר המחיה בכלל."

השרה רגב הוסיפה כי "המציאות התחבורתית הקיימת היא בלתי אפשרית, הפקקים עולים 40 מיליארד שקל בשנה. הפתרון היחיד הוא מערכת הסעת המונים זמינה ויעילה, שתאפשר להשאיר את הרכב הפרטי בבית. עם אישור תוכנית, אנו יכולים לקדם כעת גם את רשת המטרו שתביא הקלה לגוש דן, ונעשה את זה בכל הכוח."

מנכ"ל משרד החבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "אנו מביאים היום בשורה ענקית לכל עם ישראל, שתחולל שינוי תחבורתי וחברתי חסר תקדים במפת המדינה. הנהלת משרד התחבורה וכל עובדיו רתומים לממש את חזון השרה רגב על חיבור מדינת ישראל מצפון לדרום, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ליצירת חיבור חברתי וכלכלי ולחיזוק הפריפריה."

סגן שרת התחבורה אורי מקלב: "אני רואה את התפיסה של ראש הממשלה, שרת התחבורה ושר האוצר, הרואה את כלל תושבי המדינה, ומנחה אותם בכל ההחלטות. האוכלוסייה החרדית שאני מייצג חיה בכל הארץ, מהדרום ועד הצפון, ומתמודדת עם מצוקת דיור וקשיים כלכליים. המחסור בקישוריות מקשה עליה עוד יותר, והצעד שעשינו היום ייטיב עם כולם".

 



0 תגובות